Ryanair vstupuje do nové fáze růstu: větší flotila, vyšší zisky a tlak na konkurenci

dcd8a230-bd57-11ed-b0be-0210609a3fe2

Po turbulentních letech pandemie a následného oživení vstupuje Ryanair do nejziskovější etapy své existence.
Rok 2025 bude pro největší evropskou aerolinku zlomový – nejen kvůli rekordnímu počtu cestujících, ale i díky expanzi flotily a strategickému přesunu kapacit do regionů s největším růstovým potenciálem.


Rekordní finanční výsledky

Ve fiskálním roce 2025 dosáhl Ryanair tržeb přes 15 miliard EUR a čistého zisku okolo 2,2 miliardy EUR – nejvíce v historii firmy.
Počet přepravených cestujících vzrostl na 200 milionů, zatímco průměrná obsazenost letadel překročila 94 %.
Výnos na sedadlo (RASK) se zvýšil o 7 %, což potvrzuje schopnost aerolinky vydělávat i v prostředí rostoucích nákladů na palivo a poplatky.

Michael O’Leary to shrnul jednoduše:

„Evropa možná zpomaluje, ale levné létání nikdy nebylo silnější.“


Rozšíření flotily Boeing 737 MAX-8200

Ryanair pokračuje v masivní obnově flotily.
Do roku 2027 má převzít více než 150 nových Boeingů 737 MAX-8200, které ušetří až 16 % paliva a pojme o 4 % více cestujících.
Flotila se tím rozroste na více než 720 letadel, čímž Ryanair posílí svou dominanci nad konkurenty – EasyJetem, Wizz Airem i Lufthansou Group.

Nižší spotřeba paliva znamená přímou úsporu v řádu stovek milionů EUR ročně, což firmě umožňuje dál nabízet letenky pod 20 EUR a zároveň udržet ziskovost.


Rozšiřování základen: východní Evropa jako motor růstu

Zatímco západní trhy stagnují, růst přichází z východu.
Ryanair posiluje přítomnost ve Varšavě, Krakově, Bratislavě, Sofii a Bukurešti, kde kombinace nižších letištních poplatků a rostoucí kupní síly obyvatel vytváří ideální podmínky.

Společnost zároveň přesouvá část kapacit z Německa a Rakouska, kde daně a regulace zvyšují náklady.
Jen během zimní sezony 2025/2026 má Bratislava dostat tři nová letadla a Polsko dalších šest.


Ceny letenek: stabilita i tlak na konkurenci

Navzdory inflaci si Ryanair drží průměrnou cenu jednosměrné letenky kolem 49 EUR.
O’Leary otevřeně přiznává, že s růstem nákladů přichází tlak na zvyšování cen, ale dodává:

„Naším úkolem je být vždy o pár eur levnější než kdokoli jiný.“

Očekává se, že v roce 2026 dojde ke slabému růstu cen (2 až 3 %), ale díky nové flotile a efektivnímu plánování zůstane Ryanair stále nejlevnější volbou na evropském trhu.


Zisky investorů a vývoj akcií

Akcie Ryanair Holdings plc (RYAAY) od začátku roku 2024 vzrostly o více než 35 %.
Investoři oceňují silnou bilanci – společnost má přes 4 miliardy EUR hotovosti a nízké zadlužení.
Analytici z Bloombergu i Morningstar hodnotí akcii jako „Buy“ s cílovou cenou kolem 165 USD.

Výnosnost kapitálu (ROE) přesahuje 20 %, což je dvakrát více než průměr v sektoru.


Výhled do roku 2030

Ryanair plánuje do roku 2030 dosáhnout 300 milionů cestujících ročně.
Kromě expanze flotily bude klíčová digitalizace, využití AI v cenotvorbě a další snižování emisí díky SAF palivu.

Společnost se chce stát první uhlíkově neutrální nízkonákladovou aerolinkou v Evropě, přičemž už dnes investuje stovky milionů EUR do zelených iniciativ a výzkumu.


Shrnutí

Ryanair po roce 2025 není jen levná aerolinka, ale technologicky i finančně nejefektivnější dopravce v Evropě.
Kombinuje vysoký zisk, moderní flotilu a agresivní růst tam, kde ostatní ustupují.
Pokud se nic zásadního nezmění, bude Ryanair do konce dekády ovládat více než 25 % evropského trhu krátkých letů – a stane se tím, čím je Southwest Airlines v USA.


Zdroje: Financial Times, Bloomberg, Morningstar, Reuters Airline Sector 2025, Ryanair Investor Relations, European Airports Association 2024 Report.