Drahé palivo, drahý vzduch: Ryanair a boj o levné létání v době klimatických daní

5d7e843e585ff54ef7c540fe6a093f7a

Evropské letectví čelí nové ekonomické realitě. Po letech, kdy hlavním faktorem úspěchu byla efektivita provozu a nízké ceny letenek, se do hry naplno zapojila klimatická politika Evropské unie. Zdražující palivo, rozšiřování systému emisních povolenek (EU ETS) a tlak na ekologické kompenzace nutí i nízkonákladové aerolinky přehodnocovat strategii.


Palivo tvoří až třetinu všech nákladů

Podle dat IATA dnes představuje letecké palivo 28–35 % celkových provozních nákladů aerolinek.
V roce 2025 se cena kerosinu pohybuje okolo 2,30 USD za galon, což je o více než 50 % více než v roce 2020.
Ryanair i Wizz Air se proto více než kdy dříve spoléhají na hedging – zajištění cen paliva dopředu. Ryanair má pro většinu roku 2025 zajištěno palivo za 1,93 USD/galon, čímž si drží náskok oproti konkurenci, která nakupuje za aktuální ceny.


Emisní povolenky: nový druh daně z létání

Od roku 2024 platí rozšířený systém EU ETS, který nutí aerolinky nakupovat emisní kredity za každou tonu CO₂ vypuštěného při letech v rámci Evropského hospodářského prostoru.
Do roku 2026 budou bezplatné příděly zcela zrušeny.
Cena jedné povolenky se aktuálně pohybuje kolem 70 EUR za tonu CO₂, což podle Ryanairu představuje dodatečné náklady 600 milionů EUR ročně.

Michael O’Leary proto otevřeně mluví o „evropské uhlíkové daní“, která ohrožuje dostupnost letecké dopravy. „Nejsme proti ochraně klimatu, ale vlády by měly peníze z ETS používat na modernizaci letectví, ne na zaplácnutí rozpočtů,“ uvedl v nedávném rozhovoru pro Bloomberg.


Kdo na to doplatí? Zákazník. Ale ne všude stejně

Nízkotarifní dopravci mají výhodu – jejich model je extrémně efektivní.
Ryanair dokáže vypočítat emise na jednoho pasažéra v průměru o 25 % nižší než tradiční aerolinky, a tak může náklady z části pohltit sám.
U menších operátorů však rostoucí poplatky přímo tlačí na cenu letenky.
Ve střední Evropě může být nárůst cen v roce 2026 až o 8–12 %, zejména na vnitroevropských trasách.

Zároveň platí, že levné letenky pod 500 Kč se stávají vzácnější.
Ryanair už oznámil, že cenová úroveň „9,99 EUR letenky“ je minulostí – nejnižší reálně udržitelná cena bude kolem 20–25 EUR.


Zelené palivo SAF – budoucnost, která ještě pálí

Sustainable Aviation Fuel (SAF) má být dlouhodobým řešením, ale je stále 3–5× dražší než klasický kerosin.
Evropská komise chce, aby do roku 2030 mělo každé letadlo v nádrži alespoň 6 % SAF, do roku 2050 až 70 %.
Pro Ryanair by to znamenalo dodatečné náklady přes miliardu EUR ročně, pokud by se ceny nepodařilo snížit technologickým pokrokem.


Efektivita jako zbraň v boji s náklady

Ryanair má dlouhodobě nejnižší náklady na jeden pasažér-kilometr v Evropě a využívá to naplno.
Jeho nové stroje Boeing 737 MAX 8200 umožňují ušetřit až 16 % paliva a snížit emise CO₂ na sedadlo o 20 %.
Společnost také investuje do optimalizace tras a lepší aerodynamiky letadel.
O’Leary opakovaně zdůrazňuje, že „Ryanair bude poslední, kdo zdraží“, a že klíčem je škálování – více letů, více cestujících, nižší náklady na hlavu.


Výhled: Létání už nikdy nebude tak levné jako dřív

Evropská zelená politika mění pravidla hry.
Doba extrémně levných letenek končí, ale nízkonákladoví giganti jako Ryanair budou z toho dlouhodobě těžit.
Jejich velikost, efektivita a kapitálová síla jim umožní přizpůsobit se rychleji než menším hráčům.

Cestující budou za létání platit více, ale dostanou se do více destinací a na modernějších strojích.
Pro Evropu je to začátek nové éry – ekonomičtější, ekologičtější, ale už ne tak levné jako dřív.