Ryanair a Ukrajina: návrat na východ po válce

-1x-1

Michael O’Leary nikdy neskrýval, že Ukrajina je pro něj „největší nevyužitý letecký trh Evropy“.
Ještě před invazí v roce 2022 tam Ryanair provozoval přes 20 linek z Kyjeva, Lvova a Oděsy.
V roce 2025 už aerolinka otevřeně připravuje návrat, jakmile bude ukrajinské nebe znovu bezpečné.


Ambiciózní plán: 5 milionů cestujících v prvním roce

Ryanair předložil ukrajinské vládě konkrétní návrh – během prvního roku po otevření trhu chce dopravit 5 milionů cestujících, do tří let dokonce 10 milionů.
Součástí plánu je vytvoření základny v Kyjevě (Boryspil) a později i v Lvově, odkud by pokrýval střední a východní Evropu.

„Máme letadla, máme piloty, máme kapitál. Jakmile to půjde, přistaneme první,“
řekl O’Leary pro Financial Times.


Rekonstrukce letectví po válce

Ukrajinské letiště Boryspil utrpělo během konfliktu jen menší škody a podle odhadů bude schopné obnovit provoz do 6–9 měsíců po ukončení bojů.
Evropská agentura EASA již připravuje bezpečnostní protokoly pro znovuotevření ukrajinského vzdušného prostoru, včetně koridorů nad Polskem a Slovenskem.

Pro Ryanair to znamená strategickou výhodu – má flotilu schopnou okamžitě nasadit desítky letadel bez potřeby nové certifikace.


Ekonomický rozměr: letectví jako motor obnovy

Ukrajina bude po válce potřebovat přímé spojení se zbytkem Evropy – pro investory, pracovní trh i turismus.
Podle analýzy Bloomberg Economics by návrat nízkonákladových dopravců mohl zvýšit HDP Ukrajiny o 0,7 % ročně díky přílivu turistů a exportní mobilitě pracovní síly.

Ryanair už dnes jedná s vládou o pobídkách a slevách na letištní poplatky.
O’Leary přitom dodává, že „zisk není v první fázi cílem – cílem je pomoci restartovat Ukrajinu“.


Konkurence: kdo se vrátí jako další

Vedle Ryanairu projevil zájem i LOT Polish Airlines, který by mohl propojit Lvov s Varšavou a Krakovem.
Wizz Air, který měl před válkou základnu v Kyjevě, se k návratu staví opatrněji – z bezpečnostních důvodů a kvůli problémům s flotilou.

Pokud Ryanair skutečně přistane jako první, získá dominantní tržní postavení, podobné tomu, jaké má dnes v Polsku.


Ryanair jako symbol obnovy

O’Leary v posledních měsících několikrát zopakoval, že se Ryanair chce stát „prvním dopravcem, který přiveze Evropany zpět do Kyjeva“.
Z hlediska marketingu i politiky by to byl silný signál – letectví jako symbol návratu svobody a propojení Ukrajiny se Západem.


Shrnutí

Ryanair je připraven převzít klíčovou roli v poválečné obnově ukrajinského letectví.
Disponuje kapitálem, flotilou i politickou vůlí, kterou jiné aerolinky postrádají.
Pokud se plán naplní, Ukrajina se může během několika let stát novým růstovým centrem nízkonákladového létání ve východní Evropě – a Ryanair jeho hlavním pilířem.


Zdroje: Financial Times, Bloomberg Economics, Reuters Ukraine Reconstruction Brief 2025, EASA Eastern Europe Airspace Report, Ryanair Investor Presentation 2025.