Ryanair balí kufry: Kvůli vyšší dani opouští tři francouzská letiště

Irská nízkonákladová společnost Ryanair oznámila, že od zimní sezóny 2025 ukončí provoz na dalších třech regionálních letištích ve Francii. Důvodem je výrazné navýšení tzv. solidární daně z letenek, které dopravce označuje za „škodlivé“ a „likvidační“ pro letecký sektor v zemi.

Odchod z Brive, Bergeracu a Štrasburku

Konec provozu se týká letišť v Brive a Bergeracu na jihozápadě Francie a ve Štrasburku na východě země, odkud Ryanair dosud létal do Portugalska a Skotska. Již na jaře letošního roku společnost uzavřela svou základnu na letišti Vatry v severovýchodní Francii, a to ze stejných důvodů.

Podle Ryanairu se rozhodnutí nerodilo přes noc. Aerolinka opakovaně varovala francouzskou vládu, že nadměrné zvýšení letecké daně povede k uzavření ztrátových linek, zejména v zimním období a na menších letištích, která jsou závislá na nízkonákladovém provozu.

Daň vyšší o 180 %

Solidární daň z letenek, uvalená na vnitrostátní a evropské lety, byla od března 2025 navýšena o 180 %. Konkrétně se zvýšila z původních 2,63 EUR na 7,40 EUR za každého cestujícího.

„Tato astronomická daň činí Francii méně konkurenceschopnou ve srovnání s jinými zeměmi EU, jako je Irsko, Španělsko nebo Polsko, které žádné letecké daně neuvalují,“ uvedla společnost ve svém prohlášení.

Jason McGuinness, obchodní ředitel Ryanairu, dodal: „V době, kdy by se Francie měla soustředit na obnovu a růst, nemá Ryanair jinou možnost než snížit svou kapacitu na zimní sezónu 2025 o 13 % kvůli nečinnosti francouzské vlády vůči této škodlivé letecké dani.“

Tvrdá rána pro regionální dopravu

Francouzská regionální letiště a tamní samosprávy dlouhodobě upozorňují, že nové daňové zatížení bude pro řadu linek znamenat ekonomickou smrt. Pro menší destinace je každá ztracená linka znatelným zásahem do dostupnosti a turismu.

Kritici také upozorňují, že navýšení poplatků přichází v době, kdy se evropské letectví stále zotavuje z dopadů pandemie a kdy roste konkurence ze strany okolních zemí, které letecké daně buď nemají, nebo udržují na minimální úrovni.

Jak letecké daně ovlivnily jiné země

Podobná opatření v minulosti zaváděly i jiné evropské státy – a zkušenosti ukazují, že dopady bývají citelné. Například v Nizozemsku vedlo zvýšení letecké daně v roce 2008 k masivnímu odlivu cestujících na letiště v sousedním Belgii a Německu. V Německu samotném zavedli leteckou daň v roce 2011 a regionální letiště zaznamenala okamžitý pokles provozu, přičemž některé linky byly zrušeny úplně. Naopak země, které daň buď vůbec nemají (Irsko, Polsko, Španělsko), dokázaly přilákat větší počet nízkonákladových spojů, zejména během ekonomického oživení po pandemii. Trend tak naznačuje, že i malé zvýšení poplatků může v konkurenčním prostředí výrazně ovlivnit rozhodování dopravců o tom, odkud a kam budou létat.