Ryanair chystá rozšíření flotily: nové Boeingy od roku 2027, Airbusy nejsou vyloučené

Boeing-737-MAX-10

Evropský letecký gigant Ryanair se připravuje na další růst. Irská nízkonákladová společnost počítá s tím, že v roce 2027 začne přebírat nové Boeingy 737 MAX 10, které mají zvýšit kapacitu i efektivitu provozu. Současně vedení společnosti naznačilo, že v budoucnu může rozšířit spolupráci s Airbusem, přestože je Ryanair dlouhodobě věrný americkému výrobci.


Nová generace letadel přichází: Boeing 737 MAX 10

Ryanair má objednáno 150 kusů letadel Boeing 737 MAX 10 a dalších 150 si rezervoval jako opci. Tento typ letadla by měl přinést větší počet sedadel a úsporu paliva, což přesně zapadá do strategie aerolinky, která chce dál snižovat provozní náklady a nabízet co nejnižší ceny letenek.

Podle plánů má být MAX 10 certifikován ve třetím čtvrtletí 2026 a první stroje by měly dorazit na jaře 2027. Generální ředitel Ryanairu Michael O’Leary potvrdil, že Boeing aerolinku písemně ujistil o dodržení termínů. „Nemáme důvod se domnívat, že by došlo ke zpoždění,“ prohlásil sebevědomě.

Aerolinka zároveň očekává, že nové modely umožní další růst přepravní kapacity, modernizaci flotily a efektivnější provoz zejména na nejvytíženějších trasách po Evropě.


Otevřené dveře i pro Airbus. Poprvé by mohl dostat větší roli

Ryanair se historicky opírá výhradně o letadla Boeing 737. Výjimkou je dceřiná společnost Lauda, která provozuje přibližně 30 letadel Airbus A320. Tento menší segment by se ale mohl v budoucnu rozšířit.

„Dnes máme kolem 600 Boeingů a zhruba 30 Airbusů. Není vyloučeno, že v příštích letech poroste nejen počet Boeingů, ale i Airbusů,“ uvedl O’Leary. Dodal, že Ryanair by rád vytvořil strategickou spolupráci i s evropským výrobcem, přestože dosud žádnou velkou objednávku u Airbusu nepodepsal.

Současné leasingové smlouvy na Airbusy mají skončit v roce 2028, a vedení zvažuje, zda flotilu Laudy obnoví novými A320 nebo pořídí mladší stroje z druhé ruky.


O’Leary čeká na správný okamžik. Velké nákupy přicházejí s krizí

Ryanair je známý tím, že nové letouny nakupuje v období, kdy má letecký průmysl slabší období. Podobně tomu bylo v roce 2000, kdy aerolinka objednala Boeingy 737-800, nebo v roce 2023, kdy uzavřela kontrakt na MAX 10 krátce po pandemii.

„Velké objednávky děláme ve chvíli, kdy ostatní váhají. V krizi získáme nejlepší podmínky,“ vysvětlil O’Leary s odkazem na to, že by se podobná příležitost mohla opakovat koncem této dekády nebo na začátku 30. let.


Flotila roste, strategie zůstává stejná

Ryanair dnes provozuje největší flotilu Boeingů v Evropě a dál upevňuje svou pozici dominantního nízkonákladového dopravce. Připravované MAXy 10 mají být páteří jeho sítě v druhé polovině desetiletí – nabízet více míst, nižší spotřebu a tišší provoz.

Zároveň ale aerolinka zůstává pragmatická: pokud Airbus nabídne výhodnější podmínky, Ryanair se nebrání spolupráci. Jak O’Leary rád připomíná, „věrnost má v letectví hodnotu jen tehdy, pokud se vyplatí“.