Konsolidace evropských aerolinek: přežijí jen silní

jc-wings-xx2492-boeing-737-800-ryanair-ei-ebi-xa5-209606_0

Evropa stojí na prahu letecké konsolidace.
Podle Michaela O’Learyho „do roku 2030 zůstane v Evropě jen pět hlavních hráčů – Ryanair, Lufthansa, IAG, Air France-KLM a možná Wizz Air“.
Zbytek podle něj „spolkne historie nebo fúze“.


Proč je trh zralý na konsolidaci

Evropské letectví trpí strukturálními problémy:

  • vysoké fixní náklady,
  • rozdílné regulace mezi státy,
  • tlak na ekologii,
  • nedostatek pilotů a mechaniků.

Malé aerolinky nemají dostatečný kapitál na modernizaci flotily ani na pokrytí rostoucích nákladů.
Výsledkem je, že víc než 60 % evropských linek už dnes provozují čtyři největší skupiny.


Ryanair: vítěz nadcházející éry

Ryanair má všechno, co ostatním chybí: likviditu, ziskovost a schopnost růst bez dluhů.
S 720 letadly a více než 200 miliony cestujících ročně je už dnes největší leteckou společností Evropy.
O’Leary plánuje, že do pěti let převezme část trhu po slabších konkurentech – zejména v Německu, Maďarsku a Itálii.


Kdo může padnout

  • Wizz Air: problémy s motory Pratt & Whitney, zpožděné dodávky Airbusů a klesající ziskovost.
  • SAS: převzetí skupinou Air France-KLM, očekávané zrušení značky do 2026.
  • TAP Air Portugal: privatizace, zájem Lufthansy a IAG.
  • Smartwings: finančně stabilní, ale bez šance na expanzi – pravděpodobně cíl převzetí.
  • ITA Airways (Itálie): přechod pod kontrolu Lufthansy, integrace do Star Alliance.

Jak se trh změní

Do roku 2030 může evropské nebe vypadat následovně:

SkupinaOdhadovaný podíl trhuHlavní značky
Ryanair Group25 %Ryanair, Malta Air, Buzz, Lauda
Lufthansa Group20 %Lufthansa, Swiss, Austrian, ITA
IAG18 %British Airways, Iberia, Vueling
Air France-KLM15 %Air France, KLM, Transavia
Wizz Air10 %Wizz Air, Wizz Air Malta
Ostatní<10 %easyJet, Volotea, Smartwings, LOT

Trh se tak zúží na několik velkých skupin s pan-evropským dosahem.


Ryanair vs. Wizz Air: souboj posledních nízkonákladovek

O’Leary otevřeně tvrdí, že Wizz Air je „nejpravděpodobnější obětí konsolidace“.
Wizz má moderní flotilu, ale vysoké zadlužení a technické problémy.
Pokud bude růst úrokových sazeb pokračovat, může se stát, že Wizz Air bude nucen spojit se s Ryanairem nebo Lufthansou.


Shrnutí

Evropské letectví vstupuje do fáze, kdy přežijí jen ti, kdo dokážou udržet nízké náklady, silnou bilanci a širokou síť.
Ryanair má k tomu všechny předpoklady – a místo obav z konsolidace ji vítá.
Jak říká O’Leary:

„Čím méně konkurentů zůstane, tím více cestujících poletí s námi.“


Zdroje: Bloomberg Europe Aviation Outlook 2025, Financial Times, CAPA Centre for Aviation, Ryanair Annual Report, Air France-KLM Investor Brief 2025.