Ryanair zdůrazňuje, že „nebude létat na nebezpečných letadlech“, ale snaží se získat výhodnější dohody s Boeingem tím, že si ponechává objednávky na další letadla 737, řekl expert. Přitom irská letecká společnost má jednu z nejlepších bezpečnostních bilancí na světě.
Americký letecký gigant Boeing se v posledních dnech setkal s obnovenou kontrolou po incidentu v pondělí, kdy jedno z jeho letadel 787 „zamrzlo“ ve vzduchu na cestě do Aucklandu na Novém Zélandu.
Tento případ, během kterého, podle svědků, lidé narazili do stropu, je nejnovějším v řadě znepokojujících problémů, které postihly letadla Boeing v posledních letech, přičemž nejnotorickyjší byly dvě smrtelné havárie letadel 737 v letech 2018 a 2019.
Boeing byl již pod tlakem po incidentu v lednu, kdy se během letu ve výšce 16 000 stop (přibližně 4877 metrů) odtrhla kabinní panela na jednom z jeho letadel 737 Max 9, což donutilo let Alaska Airlines přistát nouzově. Panela byla později nalezena na zahradě předměstského domu v Portlandu v Oregonu.
Tento incident Alaska Airlines vedl generálního ředitele United Airlines Scotta Kirbyho, jehož společnost objednala 277 letadel Max 10 s opcí na dalších 200, k prohlášení, že letecká společnost sestaví nový plán flotily, který tento model nezahrnuje.
„Požádali jsme Boeing, aby přestal vyrábět Max 10 pro nás a začal vyrábět Max 9,“ řekl Kirby v úterý. „Je nemožné říci, kdy bude Max 10 certifikován.“
Výkonní pracovníci Ryanairu koncem ledna uvedli, že pokud by jakýkoli američtí zákazníci odmítli převzít letadla 737 Max 10, irská letecká společnost by je koupila „za správnou cenu“.
Generální ředitel Michael O’Leary popsal Max 10 jako „transformační“ a řekl, že Boeing vždy vyrobí skvělá letadla, „ale kvalita se musí zlepšit“.
Finanční ředitel Ryanairu Neil Sorahan považoval komentáře Kirbyho za „nepomocné“.
Na otázku, zda má Ryanair obavy ze své závislosti na Max nebo hledá způsoby diverzifikace, Sorahan odpověděl: „Ne, myslím, že Max je skvělé letadlo.“
Řekl, že „pokud by se něco stalo“, Ryanair by měl možnost neprodávat svá starší letadla 737.
„Ale realita je, že jsme velmi odhodláni získat co nejvíce 8-200 [verze Max 8 s vysokou hustotou sedadel] a 10, abychom mohli růst v příštích letech,“ dodal.